Torsdag 7. august 2014 Kultur og medier

Forfattere snakker direkte med lesere på sosiale medier, og deler mer fra sine egne liv:

Kommer nærmere leserne

Snakker med lesere: Forfatter Kristine Tofte er aktiv på sosiale medier. Hun snakker med leserne sine, og oppdaterer også fansen på hvordan det går med hønene.

Forfattere mener de blir mindre ensomme av å kommunisere med leserne. Men brukes det som en rein markedsføringskanal, er du dømt til å mislykkes, sier forfatter Kristine Tofte.

Kultur

– For meg betyr internett at det er mulig å være forfatter uten å bli ensom. Jeg er så ekstrovert og har egentlig lyst til å sitte i åpent kontorlandskap og skrive, men da hadde jeg ikke fått gjort noe, sier Kristine Tofte.

Klassekampen snakker med forfatteren mens hun sitter hjemme på Stord og jobber med et nytt manus. Tofte er en av forfatterne som i stadig større grad kommuniserer med leserne i sosiale medier, og mener det er positivt for henne som forfatter. Blant annet legger hun ut bilder av hønene hun steller og diskuterer litteratur med fansen.

Forfattere på nett:

• Sosiale medier som Twitter, Facebook og Instagram brukes av stadig flere forfattere.

• Forfatterne Kristine Tofte, Ida Jackson og Tom Egeland forteller her om hvordan de forholder seg til sosiale medier.

• Klassekampen har tidligere skrevet om sosiale mediers betydning for salget av bøker.

Nettaksjon

Sosiale medier bidro i stor grad til at Toftes første to bøker, i serien «Song for Eirabu», solgte godt. Som nynorske fantasyromaner lå de ikke an til å bli bestselgere. Men da forfatter og blogger Ida Jackson oppfordret på bloggen sin å forhåndsbestille bok nummer to i serien, spredte det seg raskt. Resultatet ble at boka kom inn på bestselgerlisten på bokhandelen Haugen bok allerede før den var utgitt.

Jackson er en aktiv bruker av sosiale medier, og har skrevet blogg i flere år.

– Jeg kommer fra internett. Det er der jeg har skrevet meg varm, og jeg kan ikke se for meg en annen måte å være forfatter på, forklarer hun.

Hun har akkurat skrevet ferdig boka hun lanserer til høsten. Handlingen er fjern fra hennes egen virkelighet, om morfaren hennes, og det var et Google-søk som satte i gang arbeidet.

– Jeg søkte på mitt eget navn og fant en kort Wikipedia-artikkel om morfaren min, der fortida hans som nazist under andre verdenskrig kom fram. Det hadde vært helt ukjent for meg fram til da, og jeg ville finne ut mer, sier hun.

Utleverende

Sosiale medier utgjør en større del av boksalget. Jackson mener at sosiale medier blir mer og mer markedsstyrende, og at den enkeltes forfatters tilstedeværelse blir viktigere.

– Det som driver sosiale medier framover er den personlige stemmen og kontakten med leserne. Det er stor forskjell på en forfatter som snakker om sin egen bok og et forlag som gjør det på vegne av forfatteren, mener hun.

Tofte mener også det er tydelig om forfattere er på nett bare for å få oppmerksomhet om bøkene sine.

– Sosiale medier er en måte å være sammen med andre på, og man kan ikke bare være der når man vil selge bøker. For meg har det blitt en måte å møte leserne på, og det er nok grunnen til at det også har bidratt til å selge bøkene. Det må være et gjensidig forhold, som begge parter får noe ut av. Dersom man bare bruker det som en markedsføringskanal, er man dømt til å mislykkes, sier Jackson.

For Tofte er nettopp fellesskapsfølelsen på nett viktig.

– Ved å være på nett er jeg en del av en litterær verden, og litt mindre i et tomrom, sier hun.

Tofte har de siste årene brukt mer tid på å reise rundt og snakke med lesere, og har øvd seg på å være selvutleverende.

– Jeg tror internett hjelper oss til å være mer skamløse og utleverende. Folk skriver så himla mye rart om livene sine på Facebook, og det er en offentlig utlevering av alt mulig.

– Du er utdannet psykolog. Hva synes du om utviklingen?

– Det senker terskelen for hva man tør å lese om, skrive om og lese opp. Jeg synes det er fint at de private historiene kommer fram og at folk snakker om det de synes er flaut. Som forfatter er din største fiende din indre kritiker. Så for å være kreativ, for å få møkka ut, er det fint at man kan bruke nettet til å dele ting og få tilbakemelding fra andre.

Utvidet virkelighet

– Hva har denne utviklingen å si for leserne?

– Jeg tror forfatterne trer tydeligere fram, og de finnes i verden på en annen måte enn tidligere, sier Tofte.

– Det at man kan bli venn med Tom Egeland på Facebook gjør noe med leserne. Det kan nok ødelegge for enkelte, men til gjengjeld blir kanskje de fansene man får mer trofaste

Ida Jackson er også opptatt av at forfattere må tåle å stå i den virkeligheten de sender bøkene sine ut i.

– Det å skrive bøker er en offentlig handling, og forfattere må forholde seg til den utvidede virkeligheten.

Hun ser også fordeler ved å følge med på hvordan bøkene blir mottatt av leserne.

– Det er mange fordeler ved å følge med på hvordan man blir lest, noe blant annet Tom Egeland er flink på. Han følger med på Twitter når bøkene hans blir kommentert, og snakker direkte med leserne. Ved å være i sosiale medier har man også større deler av den redaksjonelle kontrollen selv, mener hun.

Avmystifiserer

Egeland selv er bevisst på at han tar del i den litterære samtalen om bøker som foregår i sosiale medier, og at det er et bevisst valg han har tatt. Han skiller mellom to ulike forfattertyper.

– Du har sånne som meg, som er tilgjengelige. Og så er det forfattere som ikke ønsker å være tilgjengelige, dels for å beskytte seg, men kanskje også for å opprettholde forfattermyten, sier han til Klassekampen.

Han mener det kan være god grunn til at folk ikke gjør seg mulige å nå:

– Det er ikke til å komme unna at jo bedre kjent leserne blir med en forfatter, jo mer skrøpelig framstår han eller hun.

Egeland trekker også fram det kollegiale ved sosiale medier, der han bruker nettet for å snakke med andre forfattere og holde seg orientert.

– Sosiale medier er min kaffe­pause. Når jeg trenger en pause kan jeg logge meg på Facebook og se hva som rører seg eller svare på spørsmål fra leserne, sier Egeland.

Ida Jackson mener det er en positiv utvikling og kunnskapsheving man ser.

– Det er en avmystifisering av forfatterrollen og kritikerrollen, når kommunikasjonen blir mer direkte. Jeg tror mye av den gamle forfatterrollen vil forsvinne, og det blir vanskelig å la være å forholde seg til leseren, sier hun.

Jackson mener at hun har en sosial forpliktelse til å si ifra til sine blogglesere når hun jobber med noe nytt.

Ikke i vakuum

Tofte synes det er lettere å begynne på neste bok i serien nå som hun har fått gode tilbakemeldinger fra fans og lesere i sosiale medier.

– Jeg skriver svære bøker, og da blir man eksistensielt fortvilet. Da det plutselig var en bloggaksjon for at bøkene mine skulle utgis, skjønte jeg at folk syntes at det jeg holdt på med var vits i. Så nå skriver jeg en ny monsterbok, og det hadde jeg ikke orket dersom jeg hadde opplevd at jeg skrev i et vakuum, sier hun.

– Jeg kan takke Ida og alle bloggfolkene for at jeg nå er i gang med en ny eksistensiell krise. Jeg gjør det med et lettere hjerte, og vet at jeg ikke er alene.

helene.voldner@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 7. august 2014 kl. 16.33
Ida Jackson
Tom Egeland