Torsdag 30. oktober 2014 Kultur og medier

• 29-åring sanker flere klikk enn store norske aviser • I oktober hadde Viral’O’mania to millioner lesere:

Han er kongen av klikk

Underholder: Fra Bergen driver Sindre Låstad et av landets mest populære nettsteder, Viral’o’Mania. – Noen ganger ønsker man underholdning, mens andre ganger ønsker man mer substans, sier han.

Før jobbet han i kassa på Kiwi. I dag driver Sindre Låstad en av landets mest besøkte nettsider.

Medier

Hittil i oktober har nettstedet Viral’O’Mania passert 4,3 millioner sidevisninger. Sist lørdag satte nettstedet ny rekord med 275.000 unike besøkende på en dag. Dobbelt så mange som Dagens Næringslivs nettavis, ifølge TNS Gallups oversikt over trafikken på norske nettsteder.

Mens store mediehus som DN, Schibsted og Amedia klør seg i hodet for å finne ut hvordan de skal få flere lesere til avisenes nettutgaver, har Sindre Låstad fra Bergen for lengst knekket koden:

– Jeg ønsker å spre positive og inspirerende saker fra hele verden, som man gjerne ikke leser om i mediene til vanlig, forklarer Låstad til Klassekampen.

Historien om 29-åringens vei fra en kassajobb på Kiwi til selvlært webutvikler og blogger kan virke utrolig. Omtrent som historiene Låstad selv serverer leserne sine på viralomania.com.

Historiene har spredd seg som ild i tørt gress via Facebook og andre sosiale medier: «Denne bonden spiller trombone for kuene sine. Reaksjonen deres? Jeg er målløs», er overskriften på en av sakene som Låstad la ut i går.

Viral mediebølge:

• Såkalte virale nettsteder utnytter delingskulturen på sosiale medier med mål om at sakene sprer seg som virus.

• Tar gjerne i bruk oppsiktsvekkende og pirrende titler med linker videre til videoer eller saker som kan være laget av andre. Målet er å utløse flest mulig klikk fra brukerne.

• Velegnet for å oppnå høy nettrafikk, som er attraktivt for annonsører.

• Norske mediehus som Schibsted, Amedia, Egmont og DN har eller planlegger egne virale nettsteder.

• Tallene i denne saken er basert på TNS Gallups Topplisten, Nettavisens Blogglisten og Google Analytics.

Henter fra andre

I likhet med mange av de andre sakene på Viral’O’Mania er det You Tube eller andre såkalte buzznettsteder som leverer innholdet, mens Låstad legger til en kort introduksjon på norsk som pirrer lesernes nysgjerrighet.

– Nøkkelen er å fokusere på de gode historiene som sirkulerer på internett og luke ut alt annet. Det viktigste er å få folk til å engasjere seg. Det har jeg kanskje lyktes med til en viss grad, sier Låstad.

Før livnærte han seg med diverse strøjobber, blant annet som butikkansatt på Kiwi, flislegger og fabrikkarbeider. I 2008 begynte han som blogger og webutvikler på heltid.

Selvlært og uten noen formell utdanning laget han sin første nettside, glabladet.no: «En kilde til selvutvikling og inspirasjon til å ta saken i egne hender og leve det livet du alltid har drømt om», som han skriver på nettstedet. Veien fram til Viral’O’Mania har vært systematisk og målrettet, sier han.

– Jeg fant ut at en vanlig jobb ikke var den rette måten for meg å leve på, og har ikke sett meg tilbake siden, sier Låstad.

Setter nye rekorder

At Låstad har truffet blink med å utløse brukernes engasjement på sosiale medier, er det ingen tvil om. I går passerte Viral’O’Mania 26.000 «likes» på Facebook. Bare i oktober har det kommet til 4000 nye fans per uke, ifølge Låstad. Dagsrekorden ble satt sist lørdag, med en You Tube-video om en hjemløs mann som ble tilbudt en gratis pizza.

«Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så hva han gjorde med den», skrev Låstad til videoen, som er blitt delt av nærmere 2500 brukere på Facebook.

Også trafikktallene på nettstedet som ble lansert i februar viser en eksplosiv vekst. I april forteller Låstad om nysatsingen på det diskusjonsforumet Webforumet.no:

«Så, jeg har en ny nettside på gang. Den gjør det VELDIG bra. Den siste måneden har 1 million unike (nordmenn) tatt turen innom», skriver han, uten å oppgi navnet på det nye nettstedet.

Mange på forumet er unge webutviklere som ham selv, med samme drøm om en dag å skyte gullfuglen med et selvutviklet nettsted som får annonsekronene til å strømme inn. Noen mistenker Låstad for å lyve:

«Høres noe ut til å være for godt til å være sant, så er det som regel det», skriver et av de andre medlemmene.

Slår bloggene

Et halvt år etter seinere har Viral’OmMania nesten doblet antallet unike besøkende, til 1,8 millioner hittil i oktober. Disse tallene stammer fra Google Analytics, som måler trafikken på nettsteder som er tilknyttet Googles annonsesystemer.

En annen kilde for nettrafikk er Nettavisens toppliste for landets bloggere. Her troner Viral’O’Mania helt på topp den siste uka, med 162.000 unike brukere i snitt per dag, omtrent dobbelt så mange som den mye omtalte Sophie Elise Isachsen og komikerfruen Marna Haugen.

Viral’O’Mania er riktignok ingen reindyrket bloggside, men passer bedre inn under kategorien buzznettsted, virale nettsteder som er inspirert av det amerikanske massefenomenet Buzzfeed.

Også flere norske mediehus har kastet seg over bølgen med nettsteder som spres med like stor fart som et virus. Seinest i forrige uke lanserte Dagens Næringsliv sitt Bizbuss.no, et nettsted med tabloidvennlige nyheter fra næringslivet. I Sverige driver Schibsted Lajkat.se, et konsept som mange tror kan få en norsk avlegger.

Mens konkurrentene i mediekonsernet Amedia har forsøkt seg med buzzit.no, drevet av avisa Nordlys. Men dette prosjektet gikk på en kraftig smell etter at Aftenposten avslørte at mange av sakene var kopiert fra andre nettsteder uten tillatelse.

Opphavsrett

Låstad har fulgt med på debatten om buzzit.no, men vil ikke komme med noen råd om hvordan norske mediehus skal lykkes med sin «virale» satsing.

– Jeg fokuserer bare på å ha det gøy med min egen blogg. Hva andre gjør, må være opp til dem, sier Løstad.

– Mange av sakene du linker til, er hentet fra You Tube og andre nettsteder. Hvordan praktiserer du regler for opphavsrett?

– De fleste viralsider kan trolig bli bedre på kildehenvisning. Selv er jeg i gang med å utarbeide mine egne retningslinjer for sakene jeg publiserer. Det skal være klare rammer for hvordan dette gjøres, så det blir etisk og juridisk forsvarlig. Det er ikke minst viktig nå som Viral’O’Mania er blitt så stort.

Låstad understreker at han enn så lenge ikke har tjent seg rik på annonser, selv om han har inngått en avtale med Google om å levere betalt reklame via deres annonsesystem AdSense.

– Alle kan se i skattelistene at jeg enda har til gode å bli rik. Så lenge jeg ser en progresjon i det jeg driver med, gjør det hverdagen morsom nok til å holde på videre, sier Løstad.

jonas.braekke@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 30. oktober 2014 kl. 12.40