Lørdag 10. oktober 2015 Kultur og medier

• Aftenpostens klimakonferanse sponses av Ikea • Hylles som «best på klima» i en stor artikkel

Ikea sponser klimaløft

AVVISER SAMMENBLANDING: Espen Egil Hansen, redaktør i Aftenposten, mener avisa ikke blander reklame og journalistikk. – Ikea sponser ikke journalistikken, de sponser konferansen, sier redaktøren. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Samtidig som Ikea sponser Aftenpostens klimakonferanse, roses møbelgiganten i avisas klimajournalistikk. – Problematisk kobling, sier Eivind Trædal i Miljøpartiet De Grønne.

medier

Neste uke inviterer Aftenposten til en stor klimakonferanse i Oslo. For å finansiere konferansen har mediehuset fått med seg store kommersielle selskaper på laget: Ikea, Yara, Rema 1000 og Flytoget sponser alle konferansen.

De fire selskapene er de eneste som holder innlegg om «løsningene» på klimaproblemet på konferansen.

Konferansen er et ledd i avisas redaksjonelle klimasatsing, som er sentrert rundt nettstedet «Kloden vår».

Der har Aftenposten publisert en stor og rosende artikkel om klimaarbeidet til Ikea, som samtidig er hovedsponsor av klimakonferansen.

Under vignetten «løsninger» kan man lese artikkelen «Ikea er best på klima».

«Det er virkelig vrient å finne svakheter», skriver klimajournalist Ole Mathismoen om Ikeas klimaarbeid. Journalisten har funnet plass til svært få kritiske spørsmål i intervjuet.

Aftenpostens klima­sponsing:

• Onsdag 14. oktober arrangerer Aftenposten i samarbeid med Klima- og miljøverndepartementet klimakonferansen «Kloden vår».

• Ikea, Yara, Rema 1000 og Flytoget sponser konferansen.

Konferansen er knyttet til Aftenpostens redaksjonelle klimasatsing på nett, som ligger under nettsiden «Kloden vår».

• I en artikkel på siden har Aftenposten publisert en rosende artikkel om Ikea, som altså sponser festivalen.

• Representanter for hvert av selskapene skal holde foredrag under programposten «løsninger».

– Uheldig samrøre

Eivind Trædal, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, mener forbindelsene mellom sponsor og journalistikk er svært uheldige.

– Når man driver med noe så viktig som uavhengig klimajournalistikk, er det fundamentalt at man er nøye med å ikke røre sponsorer og kilder sammen, sier Trædal.

Redaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen, avviser på sin side at det er snakk om en sammenblanding av reklame og redaksjonelt innhold.

– Selv om konferansen er en helt integrert del av seksjonen Kloden vår, så må de to tingene sees på som forskjellige. Ikea sponser ikke journalistikken, de sponser konferansen. Det er det samme som om Klassekampen den ene dagen skriver om en bok, som avisa deretter har annonser for, sier Hansen.

– Tydelig merking

– Ikea har logoen sin på konferansens nettside «Kloden vår» og framstår der som en del av løsningen på klimaproblemet. Og så skriver Aftenposten om Ikea på det journalistiske nettstedet som også heter «Kloden vår». Skjønner du at dette kan misforstås av leserne?

– Nei, dette er veldig tydelig. Journalistikken er ikke sponset. Deltar man på konferansen, vil det være opplagt for alle at Ikea og de andre er der som sponsorer.

– Gjelder «Vær Varsom-plakaten» om at man ikke skal blande journalistikk og reklame på denne konferansen?

– Ja, og det handler om tydelighet. Det vil være veldig tydelig at Ikea er sponsor, sier Hansen, som ikke vil opplyse om hvor store beløp klimakonferansen er sponset med.

«Spydspiss i klimakampen»

I Aftenposten-artikkelen fram­står møbelgiganten som en spydspiss i klimakampen. Ikeas ansatte og sjefer får snakke fritt om Ikeas klimaengasjement, og saken inneholder flere promoterende bilder av Ikea.

Selv om Aftenposten avviser lapskausen mellom sponsor og redaksjonelt innhold, mener Eivind Trædal i MDG likevel at koblingen stadig er påfallende.

– Det er jo åpenbart ikke slik at Ikea og Ingvar Kamprad dikterer det som står i Aftenposten, men det er en fare for at man kan tilpasse vinkling og dekning etter hvem man får økonomisk støtte fra. Og artikkelen er ekstremt positivt vinklet, sier Trædal og fortsetter:

– Denne satsingen gjør en kjempejobb med å løfte fram klimaet på dagsorden. Derfor er det ekstra synd at Aftenposten tilsynelatende har uklare grenser mellom butikk og klimajournalistikk, sier Trædal.

Politikeren trekker også fram hvordan Aftenposten gir de kommersielle aktørene stor boltreplass under klimafestivalen.

– Nå ser vi at sponsorene Ikea, Rema 1000, Flytoget og Yara er de fire eneste foredragsholderne under bolken som heter «løsninger» på konferansen. Det er problematisk at det kun er kommersielle aktører som får snakke der, sier Trædal.

kultur@klassekampen.no

NJ: Vær varsom nå, Aftenposten

– Det skal være åpenbart for leserne om innholdet de får servert, er sponset eller ikke.

Det sier Hege Iren Frantzen, nestleder i Norsk Journalistlag (NJ).

På oppfordring fra Klassekampen gjør Frantzen en vurdering av klimasatsingen til Aftenposten, der bedrifter som Ikea blir omtalt i journalistikken, får holde innlegg på en tilknyttet konferanse og er sponsor.

Aftenposten har én nettside for journalistikken og én for konferansen, men begge bærer samme navn og grafiske utforming.

– Når jeg ser på disse to sidene, skjønner jeg at det kan stilles spørsmål ved om dette er en sammenblanding av journalistikk og sponset innhold, sier Frantzen.

Journalistlaget frykter at troverdigheten til journalistikken blir trukket i tvil.

– Bare at det kan stilles spørsmål om hva som er hva i Aftenposten-satsingen, viser at mediehusene her må være svært forsiktige, sier Frantzen.

Franzen viser blant annet til Vær varsom-plakaten, som sier: «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame.»

– Jeg skjønner at avisa er opptatt av rene linjer i dette. Slike konferanser er jo blitt en viktig del av avisenes virksomhet. Men for en leser er det ikke nødvendigvis åpenbart hva som er hva. Det må det være, ellers setter Aftenposten journalistene og journalistikkens troverdighet i fare, sier Frantzen.

Eivind Trædal
Skjermdump av Aftenpostens sak «Ikea er best på klima»