Mandag 28. desember 2015 Kultur og medier

Det rødgrønne byrådet i Oslo er bundet av en borgerlig reklamekontrakt som løper til 2028:

Blir ikke kvitt reklamen

13 år med reklame: – Vi er låst til avtalen med Clear Channel langt utover denne bystyreperioden og den neste, sier kritisk bystyrerepresentant Ivar Johansen i Oslo SV.

«Forsøplende». «Basert på en dårlig avtale». «I veien». Det nye flertallet i Oslo har lite til overs for reklamen i byrommet. Men de får sannsynligvis ikke gjort noe med den.

reklame

– Reklamen tar altfor stor plass i bybildet i Oslo allerede. Den forsøpler byen, sier bystyrerepresentant Ivar Johansen for SV.

Og verre skal det bli. Ifølge en avtale det daværende byrådet i Oslo inngikk med selskapet Clear Channel i april, vil reklamegiganten i løpet av neste år øke antallet bysykler i Oslo fra 1350 til 3000.

Som motytelse får Clear Channel inntektene fra reklame på syklene i tillegg til de rundt 300 stativene og 800 reklameflatene som hører til.

– Når syklene plasseres ut i mindre sentrale deler av byen, må de øke reklamevolumet for å nå like mange mennesker. Det er svært problematisk, mener Johansen.

Avtalen med mellom Clear Channel og Oslo kommune løper ut 2028.

Reklame i byrommet

• Rundt 30 norske byer og tettsteder har inngått avtale med leverandører av reklame på busser, busskur, bane og bysykler.

• Avtalene innebærer typisk at selskaper som Clear Channel og JCDecaux finansierer og vedlikeholder busskur og bysykler mot at de får utstyre dem med reklame.

• Fylkestinget i Hordaland stemte nylig ned en avtale om reklame i byrommet som det forrige fylkestinget hadde inngått, og oppfordret andre byer til å gjøre det samme.

Omtrent umulig å endre

Tirsdag før jul fortalte Klassekampen om en lignende avtale mellom det tidligere flertallet i Hordaland og reklameselskapet JCDecaux. For to uker siden grep imidlertid det nye fylkestinget inn og stoppet avtalen som var planlagt før kommune- og fylkestingvalget.

Hordaland SVs Marthe Hammer oppfordret myndighetene i andre byer om å revurdere sine avtaler med reklameselskapene.

Det blir ikke like enkelt. Til forskjell fra i Hordaland, der avtalen ikke var endelig ved valgtider, vil ikke den nye maktkonstellasjonen i Oslo kunne påvirke avtalen med Clear Channel i nevneverdig grad.

Selv om de rødgrønne nå har makta i Oslo blir det tilnærmet umulig å få redusert reklametrykket i byen

– Vi er låst til denne avtalen langt utover denne bystyreperioden og den neste, sier Johansen i SV.

Skal se på kontrakten

Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet de Grønne er nyslått byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Hun kunne godt vært 13-årskontrakten med Clear Channel foruten.

– Vi er opptatt av å begrense reklamen i byrommet så mye som mulig. Byrommet er et viktig fellesgode som vi må bevare, sier Berg.

Hun mener prisen for å slippe til multinasjonale selskaper som Clear Channel og JCDecaux inn i byen er stor.

– Innbyggerne som ser på reklamen, betaler hver dag for dette gjennom å bli eksponert for produkter de egentlig ikke vil ha, sier Berg som sier hun vil se nærmere på kontrakten mellom kommunen og Clear Channel.

– Det blir nok vanskelig å få gjort noe. Men vi kommer til å se på avtalen for å finne ut hva handlingsrommet vårt er, sier Berg.

– Er kontrakten for langvarig?

– Det er ikke uvanlig at man inngår avtaler som strekker seg lengre enn fire år. Men det er klart det kan være problematisk, sier Berg.

Dårlig juridisk

Arbeiderpartiets Khalid Mahmood er heller ikke fornøyd med kontrakten med Clear Channel om busskur og bysykler. Om enn av en litt annen grunn enn sine kolleger i SV og MDG.

– Det ligger mye større verdi i byrommet enn det som kommer fram i denne avtalen. Det første det nye byrådet må gjøre er å fastslå hva byrommet er verdt i reklamepenger, sier Mahmood.

Han er kritisk til utformingen av avtalen.

– Den er ikke god juridisk. Oslo får ikke full uttelling økonomisk eller estetisk, sier Ap-representanten.

Håper på smitteeffekt

Også i Trondheim er byens busskur og bysykler reklamefinansiert. Etter kommunevalget har byen en av landets bredeste koalisjoner der Ap, SV, Venstre, KrF, Pensjonistpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet de Grønne inngår.

Varaordfører og nasjonal talsperson for MDG, Hilde Opoku, er generelt skeptisk til byreklame, men syns hjembyen har funnet en grei løsning.

– I Trondheim har vi klart å legge en demper på hva vi har på disse plakatene. De blir ofte brukt til offentlig informasjon og av frivillige organisasjoner, sier Opoku.

Hun håper likevel på en smitteeffekt fra vedtaket i Hordaland.

– Bergenserne har vært flinke til å sette lys på dette fenomenet. At Bergen nå setter foten ned, kan forhåpentligvis få noe å si for resten av landet, sier Opoku.

morten.smedsrud@klassekampen.no

Lan Marie Nguyen Berg (MDG).