Lørdag 30. januar 2016 Kultur og medier

Dagbladet har inngått samarbeid om «Instant articles». Nå kommer Schibsted etter:

Snur om Facebook

Åpen for å prøve: Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted mener det kan være klokt å prøve Facebooks nye publiseringsløsning, men vil ikke legge alle eggene sine i én kurv. Foto: Tom Henning Bratlie

Da Facebook først inviterte medier til å publisere artikler direkte på sin side, avviste Schibsted-topp Didrik Munch et samarbeid. Nå har pipa fått en annen lyd.

medier

«Instant articles» er det nye moteordet i mediebransjen. Begrepet innebærer at Facebook inviterer mediene til å publisere artikler direkte på Facebook, uten å først publisere i egen nettavis.

Det kan virke uskyldig, men bak navnet skjuler det seg en radikal endring: Redaktørene overlater i prinsippet det endelige redaktør­ansvaret for dette stoffet til det sosiale nettverket.

Dagbladet signerte onsdag en kontrakt med Facebook om å publisere direkteartikler. Avisa blir dermed den første i Norge som prøver ut teknologien.

Sjefredaktør John Arne Markussen forsvarer avgjørelsen:

– Det er ikke Facebook som bestemmer hva vi publiserer. Men vi vet at de er restriktive på enkelte områder, slik som bilder. Det vil likevel være uakseptabelt om de legger seg opp i hva vi legger ut, sier Markussen.

Avtalen ble inngått under et møte i London onsdag der Facebook inviterte alle nordiske mediehus inn i folden.

«Instant articles»:

• Direkteartikler innebærer at mediehusene publiserer sitt innhold direkte på Facebooks nettside.

• Facebook averterer med økt brukervennlighet for lesere og medier. Skeptikerne advarer mot Facebooks økende mediedominans og at avisene mister kontrollen over sitt eget stoff.

Schibsted åpner døra

Etter at Dagbladet inngikk avtalen, er det knyttet stor spenning til hvorvidt Norges største mediekonsern, Schibsted, blir nestemann ut.

Da ordningen ble lansert internasjonalt i fjor, var konsernsjef Didrik Munch i Schibsted kritisk: «Vi er skeptiske til et slikt samarbeid. Det kan være krevende å bli fullstendig prisgitt en aktør på vestkysten av USA», sa Munch til Klassekampen den gangen.

I løpet av det siste halvåret har Munchs holdning til IT-giganten endret seg.

– Vi er nå åpne for å prøve det, men jeg vil ikke si noe absolutt sikkert verken for eller imot på dette tidspunktet, sier Munch.

Farlig å ikke prøve

Schibsted-toppen tilbakeviser at han har endret standpunkt.

– Uttalelsen fra i fjor står seg, hevder Munch.

– Men den gang var du «skeptisk», nå er du «åpen»?

– Vi har et åpent sinn, ja. Det kan være farlig å ikke teste dette også, mener Munch.

Som toppsjef i Schibsted Norge, er Munch også styre­leder i datterselskapene VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Munch sier han ikke vil legge føringer for hvordan enkeltaviser i konsernet skal utvikle seg digitalt.

– Det er opp til hver enkelt redaktør, hevder Munch.

Ikke noe ekteskap

Digitalredaktør Ola Stenberg i Schibsted-eide VG, er blant dem som har Munch som øverste sjef.

Stenberg har lenge vært klar på at Facebooks nye løsning er noe mediehuset kan tenke seg å prøve. Det har ikke endret seg etter møtet i London denne uka.

– Vår holdning er at vi ønsker å prøve direkteartikler. Men det betyr ikke at vi skal inngå i et evig ekteskap med Facebook. Vi har veldig stor trafikk på vår egen side. Å kaste bort den stillingen, ville være å skyte seg selv i ankelen.

Store motforestillinger

I motsetning til Markussen i Dagbladet, er ikke Stenberg overbevist etter møtet med Facebook.

– For at pressen skal være fri, må den selv bestemme hva som publiseres. En modell som ikke tillater dette, rokker ved ytringsfriheten og hele demokratiet vårt.

– Hvordan kan du likevel ønske å gå inn i dette?

– Det handler som sagt om å prøve det ut. Vi kommer ikke til å binde oss til noe som helst, sier Stenberg.

Han tror de kommer til å finne en løsning som VG kan leve med.

– Jeg opplever at Facebook virkelig gjør et forsøk på å spørre hva vi trenger. Foreløpig er ikke svarene gode nok, men vi er i dialog, sier Stenberg.

morten.smedsrud@klassekampen.no

– Gir vekk forholdet til leserne

Schibsted-eide Aftonbladet har prøvd Facebooks Instant articles i seks uker. Det er en blandet erfaring, forteller sjef for sosiale medier, Ehsan Fadakar i Schibsted Sverige.

– Norske medier må prøve dette og ta en selvstendig beslutning. Men de må være klar over én ting: Hvis man inngår en slik avtale gir man bort sitt forhold til leserne. De blir ikke lenger deres lesere, de blir Facebooks, sier Fadaker.

Aftonbladet har foreløpig kun publisert menings- og kommentarstoff gjennom Instant articles. Nyhetsdekningen har de beholdt på sin egen nettside.

– Instant Articles fungerer ikke for «breaking news». Det er for tilfeldig hvor sakene dukker opp på Facebook.

Avtalene som IT-giganten har lagt fram for nordiske medier innebærer at mediene beholder 70 prosent av annonseinntektene. Muligheten til å rette på en skakkjørt økonomi har vært viktig for mange medier som vurderer ordningen. Dette har imidlertid ikke vært viktig i Aftonbladet.

– Vi har kun hatt internannonser som markedsfører appen og betalingstjenestene våre, forteller Fadakar.

Han er ikke bekymret for at et amerikansk selskap blir de facto redaktør for avisa.

– Det som publiseres der styrer man over selv, fullt og helt. Men man mister nærheten til leserne og muligheten til å sette artiklene i en sammenheng, sier Fadakar.

John Arne Markussen