Onsdag 23. november 2016 Innenriks

Forskere tror Frp vinner på Facebook-stunt:

Tjener på «hylekoret»

SLÅR TILBAKE: Noas’ Facebook-kampanje mot Sylvi Listhaug har skapt enorm respons, men valgforskere tror Listhaug kan tjene på kontroversen. 8Foto: Tom Henning Bratlie

KAMPANJE: Mer enn 50.000 har bidratt til å dele Norsk Organisasjon for Asylsøkeres kritiske kampanje mot Sylvi Listhaug. Valg­forskere tror innvandringsministeren vil tjene på kritikken.

Innvandring

Med støtte fra skuespiller Kristoffer Joner startet Norsk organisasjon for asylsøkere (Noas) mandag en Facebook-kampanje mot politikken til innvandringsminister Sylvi Listhaug. Joner kritiserer Listhaug for å ha delt en artikkel fra The New York Times, hvor syv år gamle Massoud fra Afghanistan intervjues om å bli kastet ut fra Norge. «LIK OG DEL», skreiv Listhaug om saken på sin Facebook-side.

Kampanjen fra Joner og Noas oppfordrer folk til å donere penger til Noas i Listhaugs navn. For hver hundrelapp sender Noas et takkekort til Listhaug.

Tirsdag formiddag hadde Noas mottatt mer enn tre millioner i støtte, og Listhaug kan vente seg over tretti tusen syrlige takkekort i postkassa.

Kampanjen har blitt delt av over 50.000 på Facebook. Men på tross av at kampanjen har utløst stort engasjement, tror valgforskere at Listhaug har mye å vinne på kampanjen mot henne.

Noas-kampanjen:

• Norsk Organisasjon for Asylsøkere (Noas) har i samarbeid skuespiller Kristoffer Joner startet en Facebook-kampanje hvor de kritiserer innvandringsminister Sylvi Listhaug for å skryte av at Norge er blant landene som kaster ut flest asylsøkere.

• Kampanjen har samlet inn over tre millioner kroner til Noas fra 30.000 givere og blitt delt mer enn 50.000 ganger.

• Norge er blant landene med strengest praksis på å returnere afghanske asylsøkere. 90 prosent av afghanere som søker opphold i Norge, får avslag på søknad. I andre europeiske land får i snitt 40 til 50 prosent avslag, ifølge Noas.

«Hylekor»

– For Listhaug er dette hovedsakelig positivt. Det skapes engasjement rundt et saksfelt som er veldig viktig for henne og Frp, sier Toril Aalberg, professor og valgforsker ved NTNU.

Listhaug har gått til motangrep mot kampanjen på Facebook.

«Hylekoret tar helt av. Hva vil de? Svenske tilstander i Norge? Åpne grenser? Hvis ikke – hvor mange?», spør Listhaug, som har fått laget en egen nett­plakat med budskapet som hun oppfordrer sine nær 100.000 Facebook-tilhengere til å dele.

Aalborg tror ikke Listhaug har noe å tape på å stemple meningsmotstanderne som et hylekor.

– De folkene hun støter fra seg, er uansett ikke med henne. Formålet til Listhaug er ikke å oppnå noen form for konsensus. Her handler det om å mobilisere meningsfeller, sier hun.

Populisme på norsk

I en rekke europeiske land, så vel som USA, har høyre­populistiske politikere og partier styrket seg de siste årene. Aalberg mener Listhaugs måte å kommunisere på har klare populistiske trekk.

– Vi liker å kalle oss annerledeslandet, men vi er ikke forskånet fra å bli påvirket av populistisk kommunikasjon. Det er typisk populistisk å utgi seg for å snakke på vegne av folket, og så utdefinere «eliten» eller andre utgrupper som folk som ikke vil «folket» vel, sier hun.

– Enkelte har sammenlignet Listhaug med Donald Trump. Treffer den sammenligningen? – Det er elementer som ligner: måten hun bruker et enkelt språk og tilsynelatende forenkler vanskelige saker. Måten hun lager et fiendebilde av eliten på, er også typisk for kommunikasjons­stilen hun delvis deler med Trump.

– Er det problematisk?

– Ja, det er konflikt­drivende. Man setter grupper opp mot hverandre og mangler forståelsen for andre perspektiver, sier Aalberg.

Kan påvirke valget

– Arbeiderpartiet vil ha minst mulig fokus på innvandringspolitikken fram mot valget. Listhaug har gode sjanser til å tjene på oppmerksomhet rundt innvandringsfeltet, sier Anders Todal Jenssen, valgforsker ved NTNU.

Han viser til at andelen nordmenn som støtter Frps strenge innvandringspolitikk, er langt større enn partiets oppslutning.

I 2015 var 50 prosent fornøyd med nivået på innvandringspolitikken, mens 29 prosent ønsket en strengere innvandringspolitikk, ifølge Statistisk sentralbyrå. I snitt ligger Frp på 12,3 prosent på meningsmålingene i november, langt unna de 16,3 prosentene av stemmene som de fikk sist stortingsvalg. Om de holder innvandringsdebatten varm, vil det kunne styrke dem i valgkampen.

– Veldig enkelt sagt, så er det sånn at det folk har fremst framme panna når de stemmer, har stor betydning, sier Jenssen.

Nødvendig kampanje

– Jeg tror mange reagerer på at vi har en statsråd som triumferer over at hun påfører barn en så vanskelig situasjon, sier Ann-Magrit Austenå, generalsekretær i Noas, om responsen på kampanjen.

Hun er enig i at Frp kan tjene på innvandringsfokus, men mener man er nødt til å debatten.

– Vi må ta initiativ til en offentlig samtale om hva som skjer i asylpolitikken. Norge er blant landene med strengest returpolitikk for barne­familier, og det har alvorlige konsekvenser, sier Austenå.

Sylvi Listhaug har ikke svart på spørsmål fra Klassekampen til saken.

jos@klassekampen.no

Kristoffer Joner