Lørdag 19. august 2017 Lederen

Å være til stede

• AUF og organisasjonens leder, Mani Hussaini, bruker valgkampen til å fremme ungdomspartiets viktigste sak: «å skrote» fraværsgrensa i videregående skole. Ved skolestart i fjor ble det innført en regel om at elever med mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, som hovedregel ikke vil få karakter i faget. Rektor kan benytte skjønn slik at elever i spesielle tilfeller kan ha inntil 15 prosent fravær. Det er verdt å merke seg at dette altså er fravær som ikke er dokumentert. Å være borte fra skolen av helsegrunner, omsorgsoppgaver, tillitsverv, politisk arbeid, religiøse høytider, hjelpearbeid eller lovpålagte oppgaver regnes ikke som udokumentert. Ett år etter at grensa ble innført, har fraværet til dels gått betydelig ned. Mange elever har åpenbart skjerpet seg, noe som har bidratt til økt trivsel og bedre læringsmiljø.

• Vi har problemer med å forstå hvordan hele rekka av ungdomsorganisasjoner, fra Elevorganisasjonen til Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom, AUF, Unge Venstre og KrFU, likevel velger å opprettholde sin prinsipielle motstand mot en fraværsgrense. For de fleste ungdomsorganisasjonene er ikke bare mot taket på 10 prosent; de mener en terskel er feil i seg selv. «Hvis tallgrensen flyttes til for eksempel 15 prosent, vil det fortsatt være urettferdig at man får karakter ved 14,9 prosent fravær, men ikke ved 15,1 prosent», sier Mani Hussaini til Aftenposten. Han må ha glemt at det meste i livet er slik at det til slutt må trekkes en grense et sted, enten det handler om å bryte fartsgrensa eller komme på tinget.

• Kaare Skagen kritiserer i Aftenposten hele grunnlaget for ideen om at elever selv kan velge hvor mye tid de vil tilbringe på skolen. Retten til skoleplass er et gode som også innebærer en plikt til å være til stede. Generelt sett klarer også ressurssterke elever seg bedre i systemer med lite regler og struktur enn elever med mindre skolemotivasjon. Derfor har fraværsregler også et klasseaspekt. Ungdoms­partiene på venstresida tror de er veldig radikale når de står opp mot regler og tvang, men det de egentlig gjør, er å fremme en skole som de svakeste ikke er tjent med.