Riksantikvar vil ha skipet til sjøs

Riksantikvar Hanna Geiran reagerer på at museumsskipet «Hestmanden» blir liggende til kai i Kristiansand.
Museum
– Jeg synes det er svært spesielt at det ikke finnes midler til å drifte et museumsskip som staten har brukt mange millioner på å pusse opp, sier Riksantikvar Hanna Geiran.
Før jul skrev Klassekampen om museumsskipet «Hestmanden» som staten har totalrenovert for 160 millioner kroner. Tanken var at skipet skulle seile langs hele norskekysten og besøke ulike steder med utstillinger om norsk skipsfart og krigsseilerne.
D/S «Hestmanden»:
• Dampdrevet lasteskip, bygget ved Laxevaag Maskin & Jernskibsbygger i Bergen i 1911.
• Gikk i kystgodsruten før den blant annet ble satt inn i kullfarten mellom Norge og Storbritannia under første verdenskrig.
• Ved starten av andre verdenskrig ble skipet rekvirert av den norske marine og satt inn i britisk kystfart fra 1941.
• Staten har brukt 160 millioner kroner på å restaurere skipet.
Mangler millioner
Til tross for de store renoveringskostnadene har «Hestmanden» blitt liggende til kai i Kristiansand.
Årsaken er at Vest-Agder-museet, som har ansvaret for driften av skipet, har ikke fått innvilget sin søknad om 4,7 millioner kroner i økt driftsstøtte fra Kulturdepartementet.
Det er et stort spleiselag mellom ulike statlige virksomheter som har bidratt til å sette i stand «Hestmanden». Riksantikvaren er blant dem som har spyttet mange millioner inn i restaureringen av skipet.
Hanna Geiran påpeker at Vest-Agder museet har lagt til rette for flott formidling, og hun er lite fornøyd med at «Hestmanden» ligger til kai.
– Vi vil at flest mulig skal få oppleve dette fartøyet, sier Geiran som forteller at de nå kommer til å følge tett med på utviklingen i saken.
– Hva vil du gjøre dersom det ikke kommer midler til å drifte «Hestmanden»?
– Det er først og fremst Kulturdepartementet som må løse dette, men vi er som sagt opptatt av at folk langs hele kysten skal få oppleve dette fantastiske museumsskipet.
– Usedvanlig flott
Geiran forteller videre at Riksantikvaren ikke gir midler til drift.
– Pengene vi bidrar med, er øremerket istandsetting, sier hun.
«Hestmanden» er nemlig et godt eksempel på hvordan man kan drive vern av kulturminner gjennom å ta dem i bruk, mener Geiran.
– Tanken om at skipet skal reise opp og ned langs kysten for å fortelle om norsk krigshistorie, er usedvanlig flott. Det er rett og slett en gripende måte å formidle historien om krigsseilerne på, sier hun.
dageivindl@klassekampen.no
