Onsdag 27. mars 2019

Høyre sletter 250 Facebook-poster månedlig. Medieforskere tror ikke partiene er forberedt på valgkamp

Frykter hat i valgkampen

FØLGER MED: Christian Laland, sjef for sosiale medier i Høyre (til venstre) forteller at partiet sletter et sted mellom 200 og 250 innlegg hver måned. De har nulltoleranse for hatytringer, men innrømmer at det kan glippe når en post får flere tusen kommentarer.

Partiene har ikke gode nok verktøy til å takle flommen av hatefulle kommentarer på nett i valgkampen, frykter forskere. Høyre sletter inntil 250 upassende innlegg hver måned.

valg 2019

Mens aviser som Dagsavisen, Nettavisen og Dagbladet har stengt sine kommentarfelt, er partienes Facebook-sider fortsatt vidåpne for alle som brenner inne med en mening om norsk politikk. Dermed merker partiene også at det blir stadig flere innlegg som må leses og kontrolleres for upassende språkbruk, hets og sjikane.

Facebook gir ikke administratorene av en side mulighet til å holde nøyaktig oversikt, men Høyres digitalsjef Christian Laland anslår at antall kommentarer som blir slettet eller skjult i løpet av en måned, er rundt 200–250.

– Kommentarer kan fjernes dersom det brukes banneord, kommer fram rasistiske utsagn, personbeskyldninger eller benyttes en usaklig debattform. Det er en lang liste som stadig fylles med nye ord, også feilstavelser, siden mange ikke staver disse ordene riktig, sier Høyres digitalsjef Christian Laland.

Ønsker bedre verktøy

Partiet har fire årsverk som jobber direkte med sosiale og digitale medier, hvorav en person har hovedansvaret for moderering. Fram mot valget vil det bli enda flere i Høyres rådgiverkorps som vil få ansvar med å moderere partiets sider på Facebook, Twitter, Snapchat og andre sosiale medier. Laland er bekymret for både for den økte polariseringen og spredningen av falske nyheter i forkant av valget.

Medieforsker Bente Kalsnes har undersøkt hvordan de politiske partiene har håndtert ansvaret som portvoktere innvandringsdebatten på Facebook. Kalsnes sammenlikner partienes ansvar med medienes redaktøransvar, noe flere av partiene også selv viser til i intervju med forskeren.

– Vi ser at en god del av nettdebatten flytter seg over til partienes Facebook-sider. Men fordi verktøyene som Facebook stiller til rådighet ikke er optimale, blir det krevende for partiene å moderere innlegg som ikke er passende.

Hun viser blant annet til at det ikke er mulig å stenge kommentarfeltet midlertidig. Partiene har som regel ingen vaktordning for å kontrollere innlegg som kommer inn på kvelds- eller nattetid, noe som gjør at upassende innlegg først blir slettet når moderatorene kommer på jobb.

– Fordi det ikke finnes en slik funksjon, har vi sett at politikere som Erna Solberg har valgt å slette hele posten. Det er vanskelig for partiene å sørge for en god og konstruktiv debatt på Facebook når verktøykassa de har til rådighet ikke er mer utviklet, mener Kalsnes, som er førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag på Oslo Met.

Ønsker takhøyde

Selv om ikke partiene svarer til Redaktørplakaten eller Vær varsom-plakaten, slik som mediene gjør, har de fleste partiene retningslinjer for god debattkultur på sine Facebook-sider. Laland i Høyre mener kjørereglene må være enkle å forstå, og at takhøyden må være stor.

– Kritikk av Høyre er helt ok, og takhøyden skal være stor, men hatytringer ødelegger bare den politiske diskusjonen, sier Laland.

Han savner en funksjon i Facebook som kunne gitt automatisk varsel om hatefulle ytringer til moderatorene.

– Får vi tusen kommentarer på en sak, blir det vanskelig å følge med. Da hender det selvsagt at det glipper. Men vi har nulltoleranse for hatytringer, og det skal bli fjernet så fort som mulig, sier han.

Drapstrusler blir politianmeldt.

Partiene fyrer opp

Partiene kan velge å slette eller skjule upassende innlegg, men velger de å skjule, vil innlegget fortsatt være synlig for avsenderne og hens venner på Facebook.

– Det å skjule kommentarer er blitt ganske utbredt blant partiene, noe som ofte gjøres for å dempe konfliktnivået i en debatt. Men denne metoden medfører også at læringen uteblir, sier Kalsnes.

Også medieforsker Gunn Enli ved Universitetet i Oslo mener partiene ved sin tilstedeværelse på sosiale medier har fått et større ansvar for å dempe konfliktnivået i den offentlige debatten, særlig når det gjelder betente temaer som innvandring og rasisme.

– Det vi ser, er at partiene i større grad bruker sosiale medier for å legge ut polariserende innlegg som setter ting på spissen og appellerer til følelsesmessig engasjement.

Det har følger:

– Da blir det også vanskelig å forhindre at temperaturen øker og debatten kommer helt ut av kontroll, mener Enli.

Å være gode debattledere krever ressurser av partiene. Enli tror at partiene som skal opptre som redaksjonelt ansvarlige, kan få store problemer under høstens valgkamp.

– Engasjementet hos folk er blitt større, og det er flere som poster kommentarer om politiske spørsmål enn tidligere. Men i stedet for å forsøke å skru klokka tilbake og stenge av kommentarfeltene slik flere mediehus har gjort, bør partiene heller gjøre det de kan for at debatten foregår på sømmelig vis, mener Enli.

– Det var jo dette som var utopien om sosiale medier, at det skulle virke demokratiserende og engasjere velgerne, noe partiene har vist at de også får til.

Andre partier svarer

Klassekampen har spurt flere av de andre partiene om hvordan de luker ut sjikane og hets fra sine Facebook-sider.

«Vi ønsker å bruke sosiale medier til å kommunisere med velgere om våre politiske standpunkt og hva partiets representanter gjør», svarer Fremskrittspartiets markedssjef Helge Fossum.

Arbeiderpartiet bruker et eksternt verktøy for å holde øye med innleggene som kommer inn, men har ikke oversikt over hvor mange som blir slettet eller skjult.

«Utgangspunktet er at vi har stor takhøyde, men fjerner kommentarer som er hetsende, svært usaklige eller spam. Gjentakende overtredelser eller svært grove innlegg kan føre til utestengelse», svarer kommunikasjonsrådgiver Bjørn Tore Hansen i Arbeiderpartiet.

Senterpartiet har ikke slettet noen kommentarer den siste måneden, men velger heller å skjule upassende innlegg. De mener partiet er ansvarlig for det som står på Facebook-sida.

«Hets og sjikane, trusler, ulovlige ytringer og lignende blir moderert/fjernet, og kommentarer som grenser til usaklige blir besvart med advarsel om å holde seg til sak», svarer Sps digitale kommunikasjonsrådgiver.

Det lykkes ikke Klassekampen å komme i kontakt med Facebooks presseansvarlige i går.

kultur@klassekampen.no