Torsdag 25. juli 2019 Lederen

Utpressing

• Langs kysten har mange et varmt og nostalgisk forhold til Hurtig­ruten. Siden 1893 har ulike selskap på oppdrag for staten sørget for at både folk og varer ble transportert langs den langstrakte kysten fra Bergen til Kirkenes. Dessverre er Hurtigrutens rolle som del av samfunnsbyggingen i stor grad en saga blott. I dag er det på mange måter et cruiseselskap, som blant annet profilerer seg på spektakulære reiser til Svalbard. Og nå er selskapet i en pikant konflikt med staten, fordi de insisterer på å kunne betale sine ansatte såkalt «internasjonal lønn», det vil si betydelig lavere enn norske vilkår.

• De to skipene MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen skal gjennomføre seilinger til og fra Svalbard i sommer. De skal ikke legge til kai i en eneste ikke-norsk havn, men like fullt fikk de, etter et møte med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, tillatelse til å seile under NIS-registeret i stedet for NOR-registeret. Som et slags kompromiss har rederiet gått med på å betale norske lønninger til sjøfolkene så lenge skipene er i norsk farvann, melder nettavisa Fri Fagbevegelse. Ifølge Næringsdepartementet er løsningen man har landet på «teknisk sett et regelbrudd». LO var til stede på møtet der avtalen ble diskutert og godtok løsningen. Kun Maskinistforbundet (som er med i Unio) sa nei.

• Hvorfor godtar både norske myndigheter og flertallet av de ansatte en slik ordning? Svaret er like enkelt som det er deprimerende. Hurtigruten har nemlig ellers tenkt å flagge ut skipene som er i Svalbard-rutene til Marshalløyene, et kjent bekvemmelighetsflagg. SVs Karin Andersen beskriver Hurtigrutens framferd som «utpressing og trussel om utflagging for å presse ned sjøfolks lønns- og arbeidsvilkår». Det er ikke vanskelig å være enig med henne i den beskrivelsen. Hurtigruten er eid av investeringsselskapet Silk Midco, igjen eid av Silk Topco. Der sitter Trygve Hegnar som styreleder med blant andre Petter Stordalen som styremedlem. Det er ikke akkurat et ærerikt kapittel i Hurtigrutens historie de er med på å skrive nå.