Fredag 11. oktober 2019

Ødegaard og co. snur tung trend: Solid omdømmeløft

Det norske A-landslaget i fotball har fått en skikkelig omdømmeboost rett i forkant av Spania-kampen på Ullevaal stadion lørdag.

Det norske A-landslaget i fotball har fått en skikkelig omdømmeboost rett i forkant av Spania-kampen på Ullevaal stadion lørdag.
Landslagssjef Lars Lagerbäck fikk løftet resultatene da han fikk jobben. I tillegg kan det være at Martin Ødegaard-effekten blant annet slår inn sammen med en jordnær tilnærming fra trenerapparatet.
Omdømmeundersøkelsen er gjennomført av Sponsor Insight. Selskapet har i flere år drevet med såkalte popularitetsbarometre for idrettsfolk- og -lag.
Netto omdømme siste kvartal viser at herrelandslaget har gått fra 23 prosent til 36 prosent. Tilbake i 2017 var tilliten til landslaget nesten på bunnivå.
– Det er veldig gledelig med en klar vekst på alle områdene og ikke minst omdømmeklatringen herrelandslaget opplever. Vi jobber målrettet med å bygge flere profiler på landslaget, de markerer seg i Fotball-Europa og opplever framgang på landslaget. Mot Spania er Ullevaal stadion utsolgt, og spillerme er veldig gode ambassadører for norsk fotball, sier Svein Graff, direktør for kommunikasjon og samfunn, i Norges Fotballforbund (NFF).
Omdømmemålingen for A-herrelandslaget september blant fotballinteresserte viser følgende:
61 prosent svarer at de er positive (kvinnelandslaget 57 prosent)
29 prosent er nøytrale (kvinnelandslaget 39 prosent)
10 prosent er negative (kvinnelandslaget 4 prosent)
Undersøkelsen er representativ for Norges befolkning i henhold til kjønn, alder og bostedsregion. Det gjennomføres 4000 intervjuer på årsbasis.
NFF merker også et markant omdømmeløft både som organisasjon og når det gjelder arbeidet i barne- og ungdomsfotball.
(©NTB)