Torsdag 24. oktober 2019

En app for alt

• Ordet Vigilo betyr «Jeg ser» eller å være «årvåken», forteller selskapet med samme navn på sine hjemmesider. Vigilo står bak en ny app som en rekke norske kommuner har kjøpt inn for å håndtere kommunikasjonen mellom hjem, skoler og barnehager. Betydningen «jeg ser» framstår i dag som noe paradoksal, etter at Bergens Tidende avslørte at foreldre med besøksforbud ble lagt til i skoleappen. Slik kunne de få all informasjon om barnet de ikke lenger skal vite noe om. Grunnen skal være at data ble hentet rett fra Folkeregisteret. En blanding av misforståelse og menneskelig feil, forklarte skolebyråd i Bergen Linn-Kristin Engø da hun redegjorde i komiteen for barnehage, skole og idrett i går. Hun vil likevel ikke fjerne appen. Da har vi ikke noe system for å administrere skolehverdagen, sa hun.

• Vigilo startet som et samarbeid mellom Tysvær kommune og Innovasjon Norge, og målet var å utvikle et it-system for sikker kommunikasjon mellom barnehage og hjem. I dag er tanken at Vigilo skal være et helhetlig system for oppveksten – et «oppvekst­administrativt system», kalles det, som altså betyr et system som følger barnet fra søknad og opptak i barnehagen til det går ut av grunnskolen. Utfordringen med så store systemer er at de skal passe for så mange forskjellige institusjoner og nivåer. Dermed står kommunene overfor avveininger mellom personvern, enkelhet og tilpasning.

• Det må friste veldig å finne det perfekte systemet, og alle blir sjelden fornøyd uansett. Likevel er det pussig å se hvor avhengige vi er av en app. Dersom norske kommuner ikke ser hvordan de kan administrere skolehverdagen uten en app som har vært brukt i noen få måneder, har vi et problem. Da har it-systemet fått forrang for fornuften. Det offentlige har vært rystet av flere store skandaler innen it de siste årene. Helse Sør-Østs nye datasystem ble for eksempel skrotet da det ble kjent at utenlandske it-arbeidere hadde hatt tilgang til pasientdata om 2,8 millioner nordmenn. Kanskje er ikke det store, altomfattende systemet alltid løsningen. Bare spør Nav.