Onsdag 4. desember 2019 Kultur og medier

• Debutanter får lite omtale i riksmedier • NRK, Dagsavisen og Dagens Næringsliv anmelder færrest

Må kjempe om plassen

LITE OPPMERKSOMHET: – De store avisene må gi leserne det de vil ha, og da passer det antagelig bedre med spalteplass til tv-serier og annen underholdning, sier debutant Petter Brevik.

Denne uka presenteres 40 skjønn­litterære debutanter på Litteratur­huset i Oslo. Åtte av dem har ikke fått en eneste anmeldelse i riks­avisene.

Bøker

– Jeg ble advart av forlaget om at det kanskje ikke kom noen anmeldelser, så jeg hadde ikke så store forhåpninger, sier den 25 år gamle forfatteren Petter Brevik.

I august debuterte han med romanen «Over veien» på Cappelen Damm. Så fort boka var ute i bokhandlene, begynte Brevik å google sitt eget navn. Den ferske forfatteren måtte imidlertid vente i nesten to måneder før den første anmeldelsen kom, i student­avisa Universitas.

Deretter kom to til, i Bok­vennen Litterær Avis (BLA) og Stavanger Aftenblad. Men Brevik har ennå til gode å bli anmeldt i en riksavis.

Da de tre anmeldelsene først kom, innså Brevik at det ikke var så viktig for ham at boka havnet under litteraturkritikernes lupe.

– Jeg brydde meg mindre enn jeg hadde trodd og fant vel ut at jeg skriver av helt andre grunner enn for å få skryt.

– Det var vel hyggelig å få terningkast fem i Stavanger Aftenblad?

– Ja, men jeg fikk enda mer motivasjon til å skrive da jeg leste den mer negative anmeldelsen i BLA. Da ble jeg litt sånn at «jeg skal i hvert fall fortsette å skrive akkurat sånn jeg vil».

Debutantanmeldelser:

• Klassekampen har gjort en opptelling av hvor mange av årets skjønnlitterære debutanter som har blitt anmeldt i riksmediene.

• Klassekampen og Aftenposten har flest anmeldelser på trykk.

• I andre enden av skalaen er NRK, Dagsavisen og Dagens Næringsliv.

Mer omtale for 15 år siden

Denne uka er Brevik én av de 40 norske skjønnlitterære debutantene som skal presenteres av etablerte forfattere på Litteraturhuset i Oslo under «De store debutantdagene».

Klassekampens telling viser at 32 av debutantene har fått minst én anmeldelse i riksmediene, mens åtte fortsatt venter på sin første anmeldelse.

Klassekampen og Aftenposten skiller seg ut med henholdsvis 19 og 12 anmeldelser. I andre enden av skalaen ligger NRK, Dagsavisen og Dagens Næringsliv med henholdsvis seks, fem og én anmeldelse. John Erik Riley, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur i Cappelen Damm, mener tallene bekrefter at det er mindre oppmerksomhet rundt debutantene nå enn for 15 år siden.

– Vår erfaring er at regelen om at enhver debutant fortjener å bli vurdert spesielt, er oppløst for en god stund siden, sier han.

– Selv debuterte jeg i 1995, og jeg er ganske sikker på at jeg og mine debutantkollegaer fikk flere anmeldelser enn noen av dagens godt etablerte forfattere.

Cappelen Damm har elleve skjønnlitterære debutanter i år, noe som er uvanlig høyt, ifølge Riley. Han tror ikke mengden debutanter har gjort at de har skygget for hverandre i pressedekningen.

– Det er nok ikke hele svaret. Vi har noen debutanter i år som har fått mer oppmerksomhet enn debutanter hos oss har fått på mange år. Dette til tross for at mange debuterer skjønnlitterært i år.

Riley påpeker at det tidligere fantes anmeldere som satte sin ære i å ha lest alle debutantene.

– Jeg mener med hånda på hjertet, og uavhengig av om debutantene er på vårt forlag eller ikke, at man går glipp av noe viktig i samtida dersom man ikke leser debutanter. De behandler aktuelle temaer på ofte overraskende måter.

– Ikke kjempestolt

Mode Steinkjer, kulturredaktør i Dagsavisen, skulle gjerne hatt flere anmeldelser av debutanter på trykk i 2019.

– Jeg tror det lave antallet hos oss skyldes at det har vært et veldig omfangsrikt bokår, spesielt med tanke på bokmessa i Frankfurt. Mange av de etablerte forfatterne har vært ute med nye utgivelser, og vår prioritering har da vært å anmelde de forfatterne som vi vet at leserne setter pris på å lese om, sier han.

Steinkjer viser også til at flere skjønnlitterære debutanter har fått andre typer omtale i Dagsavisen.

– Vi har alltid hatt en tradisjon for å intervjue forfattere, også debutanter. Det hender vi sparer anmeldelsen til bok to eller tre.

– Prioriterer dere forfatterintervju foran anmeldelse av debutantbøker?

– Nei, men når vi intervjuer debutanter i stedet for å anmelde, kan det bero på at de har en historie som er vel så interessant som boka de har skrevet, sier Steinkjer.

Til tross for en brei litteraturdekning har heller ikke NRKs kritikere vært spesielt opptatt av debutanter i år. Bare seks av årets 40 skjønnlitterre debutanter er anmeldt på nrk.no. Dette er færre enn hos både VG, Dagbladet og Aftenposten.

– Hvis du ser over tid, viser disse tallene at det ikke har vært noe glansår når det gjelder anmeldelse av debutanter. Det er selvsagt noe jeg ikke er kjempestolt over, men det er mange hensyn å ta og litt tilfeldig hvordan det slår ut, sier Marta Norheim, litteraturkritiker i NRK.

Norheim mener det derfor ikke er mulig å peke på én grunn.

– Men vi skal jo levere til ulike plattformer, og ikke alle disse er like interesserte i debutanter. Radio-programmet «Åpen bok» er navet i litteraturdekningen – der kunne vi ha gitt plass til flere debutanter.

– Slipper å se dum ut

Debutant Petter Brevik synes det er skuffende at Dagsavisen og NRK har anmeldt henholdsvis fem og seks debutanter i 2019.

– Fem eller seks av 40 er jo ikke så mye. Jeg har vanskeligheter for å tro at de har lest alle debutantene – til dét er redaksjonene for små og interessen ikke stor nok, sier Brevik.

– Det er antakelig tryggere å vurdere noe andre allerede har vurdert i forkant, så slipper man å se dum ut dersom ens vurdering skulle vise seg å være «feil».

kultur@klassekampen.no

John Erik Riley