Fredag 20. desember 2019 Lederen

Fikk ikke svar

• I et debattinnlegg i Aftenposten beklager ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis Einar Tho at helseminister Bent Høie i flere uker har avvist å la seg intervjue av avisa. Når han nå skriver i nettopp Oslo-avisa Aftenposten, er det i en erkjennelse av at Høie kanskje leser den oftere enn han leser Haugesunds Avis. I hvert fall var det slik at helseministeren lot seg intervjue av Aftenposten i helga om nøyaktig den samme saken som han i flere uker ikke har villet snakke med den vestlandske lokalavisa om. Saken dreier seg om et drap i Haugesund tidligere i år. Gjerningsmannen var en kronisk psykotisk og farlig mann, som likevel fikk gå fri. Hvordan kan samfunnet ivareta folks sikkerhet når folk som ham er ute i det fri, ville avisa spørre statsråden om.

• Nå er det selvsagt ikke mulig for en statsråd å svare på spørsmål fra alle landets mer enn 200 aviser i tide og utide, men historien er likevel gjenkjennelig som del av et større mønster. Enkelte kommunikasjonsavdelinger har de siste årene fått en lei tendens til å velge ut de intervjuene de ønsker og avvise alle andre. Slik kan de unngå de journalistene som er best satt inn i sakene, og i stedet svare kort på e-post eller vise til et svar om saken gitt til en annen journalist. Nytt i tida er også politikernes bruk av sosiale medier, hvor de kan forme budskapene sine akkurat slik de selv vil. Vår nye olje- og energiminister Sylvi Listhaug foretrekker for eksempel ofte enveiskommunikasjon på Facebook til sine følgere framfor å være tilgjengelig for pressens spørsmål og ikke minst oppfølgingsspørsmål.

• Mediene må selvsagt ta sin del av ansvaret for utviklingen. Stadige oppdateringer på nett har økt antall saker hvor politikere og toppledere avkreves svar. Likevel er det avgjørende for en opplyst offentlighet at de som har ansvaret, er tilgjengelige for å svare på kritiske spørsmål, ikke minst i vanskelige saker. Dessuten bør departementene likebehandle landets medier. Det kan på kort sikt framstå attraktivt å velge enkle og korte henvendelser, men det kan skade tilliten til politikere, organisasjoner og forvaltning.