Tirsdag 18. februar 2020

Flysjokk i Nord-Norge

INN FOR LANDING: Et Dash 8 går inn for landing i Hammerfest. Widerøe legger nå ned 15 prosent av avgangene på kortbaneflyplassene i Norge. FOTO: OLE BERG-RUSTEN, NTB SCANPIX

KUTT: Widerøe legger ned ruter over hele Nord-Norge. – Det er sjokkerende, sier direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark.

Samferdsel

Det slo ned som en bombe i Nord-Norge i går da Widerøe sendte ut en pressemelding om endringer i flytilbudet. Selskapet legger ned 4000 avganger i året, de fleste i nord.

– Det er sjokkerende, sier Arve Ulriksen, administrerende direktør i Mo Industripark i Mo i Rana.

Byen mister både morgenflyet til Bodø og direkteruta til Oslo. Også Sandnessjøen og Brønnøysund mister flyforbindelsen til hovedstaden.

– Dette betyr at det blir enda større rift om flysetene som er igjen i regionen, og det blir høye priser. Vi blir straffet kolossalt, sier han.

Bedriftene i Mo Industripark eksporterer varer for 5,5 milliarder kroner i året. Med en dårligere flyforbindelse frykter Ulriksen at det blir enda vanskeligere å få kompetente folk til industrien.

– Det blir vanskeligere å få folk inn til regionen når vi trenger det, og dyrt å få folk ut. Det er klart at vi må få opp attraktiviteten for unge folk, og dette hjelper ikke, sier han.

Widerøe legger ned:

• 4. mai skal Widerøe legge ned en rekke ruter på kortbanenettet, de aller fleste i Nord-Norge.

• Evenes blir rammet spesielt hardt og mister både ruta til Andøya og til Bodø.

• Helgeland og Rana blir også rammet og mister ruter både nordover og sørover.

• Direkterutene fra Oslo til Sandnessjøen, Brønnøysund, Mo i Rana, Svolvær, Leknes og Namsos legges helt ned i ulike perioder i deler av året.

• Widerøe oppgir økte avgifter som grunn til nedleggelsene.

– Vanskeligere å drive

– Det er beklagelig, sier Line Ellingsen, daglig leder i Ellingsen Seafood i Lofoten.

Hun har omtrent 100 ansatte og omsetter for mer enn 700 millioner kroner i året.

– For oss er Widerøe kjempeviktig. Rutetilbudet er allerede marginalt, og dette gjør det vanskeligere å drive næringsliv i distriktene, sier hun.

– Her er det klart at noen må ta grep, legger hun til.

Vil møte Hareide

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland sier at nyhetene om kuttene i Widerøe ble møtt med krisestemning i fylkeskommunen. Han har bedt om et hastemøte med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), der de tunge avgiftene flyselskapet må betale til staten vil bli et sentralt tema.

– Med vår krevende geografi er gode flytilbud helt avgjørende, sier Norvoll.

– Det er helt klart at staten må se på seteavgiftene som flyselskapene nå betaler. Det å fly Bodø-Svolvær utløser en like stor avgift som ruta Oslo-New York. Denne avgifta er distriktsfiendtlig, sier Norvoll.

– Vil merkes på prisene

Flyekspert og redaktør i nettstedet FlySmart24, Knut Erik Mikalsen, mener kuttene i Widerøe vil merkes hos alle som reiser i Norge.

– Når rutetilbudet reduseres med 4000 avganger, vil mange gjennomgående billetter bli dyrere, også hos SAS og Norwegian. I tillegg til høyere pris må vi reisende forholde oss til et dårligere tilbud, sier han.

Mikalsen viser til at Widerøe har mange avganger og korte legg og må betale avgifter til staten for hver gang de tar av.

– Widerøe har måttet ta de økte avgiftene inn i sine budsjetter, men ser nå at de ikke lenger kan øke billettprisene. Dermed må de kutte i de kommersielle rutene, sier han.

innenriks@klassekampen.no

Skattesmell i lufta

– Vi har holdt ut i to år med et håp om å få lettelser i rammebetingelsene som skulle gjøre dette lønnsomt, sier samfunnskontakt Silje Brandvoll i Widerøe.

Hun har et enkelt svar på hvorfor selskapet nå kutter 4000 avganger: De tjener ikke penger.

– Har rammebetingelsene fra staten endret seg?

– Vi har ropt varsko lenge om at dette går feil vei. Siden 2012 har vi fått en økning i skatter og avgifter på 73 prosent. Siden 2015 innebærer dette 215 millioner kroner på våre kommersielle ruter, sier Brandvoll, som trekker fram passasjeravgifta og CO2-avgifta som de viktigste årsakene.

Selskapet slår fast at de nå legger ned «helt nødvendig kollektivtransport i Distrikts-Norge», men sier at dette er en varslet utvikling.

– Samferdselsdepartementet foreslo en skattelettelse før jul, men problemet er at samferdsels- og finansdepartementet ikke snakker sammen. Den totale økningen i avgifter for 2020 gir en økning på netto fem millioner kroner, og vi trengte en reduksjon på 40 millioner. Da må vi dessverre kutte.

SJOKKERT: Arve Ulriksen (t.v.), direktør i Mo Industripark. Her sammen med Hans Petter Jacobsen.FOTO: TERJE MORTENSEN, VG