Mandag 24. februar 2020 Musikkmagasinet

Hva hun har sådd

CHARLOTTE DOS SANTOS: Viser lovende takter før høstens album.8FOTO: KATIE BURDON

Tre år etter en norsk debutklassiker følger Charlotte Dos Santos endelig opp.

Souljazz

Det burde ikke tatt så lang tid. Charlotte Dos Santos’ halvtimes lange «Cleo» fra 2017 ble mottatt som knapt noen annen norsk debutplate noensinne, med full pott blant annet her i avisa. Og «Cleo», ledet av låta «Red Clay», ga også Dos Santos et aldri så lite internasjonalt gjennombrudd, uten at den norsk-brasilianske sangerinnen klarte å smi mens jernet var varmt. Visstnok på grunn av en «vanskelig situasjon med det gamle plateselskapet som måtte løses». Og som når er løst.

13. mars slipper hun ep-en «Harvest Time» på Paris- og London-baserte Because Music, hjemmet til blant andre Amadou & Mariam, Charlotte Gainsbourg og ikke minst Christine and the Queens. Som virker å være et godt hjem, singlene «Harvest Time» og «Helio» tatt i betraktning, der Dos Santos i karakteristisk røyklagt souljazz-stil kjærtegner med låter som baker inn et lass av inspirasjoner uten å anstrenge seg det minste.

I rytmene kan du spore både samba og flamenco, samtidig som dette ikke er noen av delene, men egentlig legger seg nærmere Erykah Badu på sitt mest intime eller kanskje hva Billie Holiday hadde drevet med i dag, uten den amerikanske sangboka og post hiphop.

Pluss at vi merker oss et par endringer ved det nye materialet kontra de tre år gamle sangene – som at samples er tonet ned og DIY og sensualitet er tonet opp, med et atmosfærisk delikat resultat som lover særs godt for albumet som ventes til høsten. Inntil videre blir Charlotte Dos Santos å se live rundt om i Europa og etter hvert i USA, med Oslo og Bylarm som første stopp.

eirikb@klassekampen.no

Charlotte Dos Santos spiller kun én gang under Bylarm, i Kulturkirken Jakob 01.00 natt til søndag.

Artikkelen er oppdatert: 25. februar 2020 kl. 10.31

Tips til lørdag

Tradisjonen tro begynner lørdagens Bylarm med en gratis Torggatafest med ymse navn vi ikke har hørt om før, i beste Musikkens dag-ånd. I Torggata begynner det klokka ett, mens det drar seg til for alvor på de offisielle Bylarm-scenene fra åtte, da det blir full kræsj for vår del: med lokalt raptalent i Daniel Obede, med gitarkvartetten From Scratch, med London-duoen Jockstrap, med Brighton-kvartetten Porridge Radio, samt en slags indie-supergruppe kalt Melos Kalpa satt sammen av den italienske produsenten og lydteknikeren Marta Salogni (som har blitt et navn særlig i UK de siste par åra).

Halv ni ligger det an til Tøyen-rapper Musti på Parkteatret – kanskje, for det er et stykke opp til Grünerløkka. Alternativt kan det være interessant å stikke nesa innom Rockefeller, for noen rockeviser fra den svenske gruvearbeideren og Bruce-lytteren Johan Airijoki.

Mellom ni og halv elleve skjer det selvfølgelig mye moro, fra Das Body på Revolver, via Daufødt på John Dee, til Squid på Revolver – ja, og ikke minst gjør Nesodden og New Yorks Okay Kaya sin eneste Bylarm-gig klokka ti i Kulturkirken Jakob. Åpenbart et sted å være.

Men like fullt kan det nok Sentrum Scene være klubben der det virkelig går ned, med to norske på rappen som til sammen kan bli noe ekstra: klokka ni spiller nemlig Dutty Dior, mens Isah spiller på samme scene én time seinere. Risikerer vi «Hallo», 2019s kanskje største norske hit, i begge settene? Eller kanskje vi får «Moscot & Dior (Remix)» med Karpe – i begge settene?

Ti minutter på elleve deles Årets stjerneskudd-pris ut i Kulturkirken Jakob, til en av årets norske Bylarm-deltakere, så får vi se om det blir Kapteinen, som står på samme Jakob-scene like etter. Uansett er det nok av annet å ta seg til, både med hardtrockende Combos på John Dee og hardtjazzende Juno på Vulkan Arena, samtidig som kombinasjonen nordicana, Signe Marie Rustad og St Edmund’s Church høres forlokkende ut, før man eventuelt beveger seg ut på dansegulvet – der det er nok av muligheter.

Den Studio Barnhus-tilknyttede DJ-en Bella Boo spiller på The Villa Sweatshop fra midnatt. Og hennes debutalbum fra i fjor høst, etter ti år på den svenske klubbscenen, var en herlig eklektisk opplevelse – med både streit klubbpop, dyp ambient og rett fram house i miksen. Nydelig, egentlig. En annen elektronisk svenske som vi har merket oss, er Oli XL. Han fikk seg et navn via den innflytelsesrike 2017-samleren «Mono No Aware» og er på Hærverk mens Bella er på Villa.

Av DJ-er ellers, må vi trekke fram russeren bak navnet Buttechno, Pavel Milyakov, som gjør dommedag tiltalende utpå natta i hovedrommet på The Villa.

Men samtidig som dansegulvene fylles opp, er det et knippe konserter vel verdt å besøke – et par av dem eksklusive. Og blant dem som stikker seg mest ut er Pasha x Coucheron på Sentrum Scene ved midnatt, 45 minutter med Toothfairy-tilknytta «Sandvika Wave», med Rykinn-rapperen med håret og Nesøya-produsenten som fikk en (fortjent) Grammy-nominasjon med Kehlani.

Klokka ett på Ingensteds er det (igjen) Black Country, New Road, et band som i 2019 dukket opp gjennom en Speedy Wunderground-samleplate som også inneholder Black Midi og Squid, andre heite engelske saker. Men akkurat denne natta må det prioriteres brasse-norsk souljazz med Charlotte Dos Santos’ eneste Bylarm-opptreden, fra ett til halv to, Kulturkirken Jakob.

Okay Kaya i Kulturkirken Jakob. Åpenbart et sted å være.