Torsdag 19. mars 2020 Kultur og medier

Konkurrentene Fabel og Storytel har inngått en ­prøveavtale om å dele enkelte titler fra sine respektive ­eierforlag: Deler på de store

BESTSELGER: Maja Lunde er en av forfatterne som nå kan lyttes til på Storytel – men hadde ikke selv fått beskjed om det. FOTO: JOHN TRYGVE TOLLEFSEN

Maja Lundes «Bienes historie» er i det stille blitt tilgjengelig for strømming hos både Fabel og Storytel. Nå forventer forfatteren at flere av kollegaene hennes får samme fordel.

BØKER

Enten man er i frivillig eller pålagt hjemmekarantene, har mange av oss nå ekstra tid til å lytte til lydbøker. Men om du tror det holder å signere et abonnement på en strømmetjeneste og strømme alle norske bøker, må du tro om igjen. De siste årene har strømmetjenestene Fabel og Storytel mottatt kritikk fra flere hold for å ikke inkludere lydbøker fra hverandres eierforlag, henholdsvis Lydbokforlaget (som igjen eies av Gyldendal og Aschehoug) og Cappelen Damm.

Det til tross for at Bokavtalens skaffe- og leveringsplikt, som forplikter forlagene til å tilstrebe å levere bøker til forlag de ikke har eierskap i, i 2017 ble utvidet til å også gjelde strømming.

Men nå er noe i ferd med å skje. I januar kom eierforlagene til Storytel og Fabel til enighet om en prøveavtale for utveksling av titler mellom tjenestene. En opptelling Klassekampen har gjort, viser at 32 av Lydbokforlagets titler nå er blitt tilgjengelig hos konkurrenten Storytel. Det er uklart hvor mange titler som har gått andre veien, men Lars Saabye Christensens trilogi «Byens spor», som opprinnelig ble utgitt av Storytel-eier Cappelen Damm, er nå i alle fall tilgjengelig på Fabel.

Strømmetjenester:

• Lydbok-strømmetjenestene Fabel og Storytel har fått kritikk for å ikke inkludere lydbøker fra hverandres eierforlag, henholdsvis Lydbokforlaget (som igjen eies av Gyldendal og Aschehoug) og Cappelen Damm.

• I 2017 ble et punkt i Bok­avtalen, den såkalte skaffe- og leveringsplikta, som forplikter forlagene til å tilstrebe å levere bøker til forlag de ikke har eierskap i, utvidet til å også gjelde strømming.

• Eierforlagene har lenge arbeidet for å få på plass en avtale om utveksling av titler mellom de to tjenestene. I januar kom partene til enighet om en prøveavtale. Nå er flere titler midlertidig tilgjengelig på begge tjenester.

Vil ha flere med

På Storytel finner man nå blant annet bøker av Maja Lunde, Jo Nesbø, Anne B. Ragde, Jørn Lier Horst og Trude Marstein.

Men Maja Lunde selv har ikke fått beskjed.

– Dette visste jeg faktisk ingenting om, sier forfatter Maja Lunde da Klassekampen spør om hvor lenge «Bienes historie» har vært tilgjengelig hos Storytel.

– Så du har ikke signert en kontrakt for lydbokstrømming hos Storytel?

– Nei, ikke mer enn den jeg allerede har med Lydbokforlaget om at lydboka skal kunne strømmes via Fabel, sier Lunde.

Hun er usikker på om den nevnte kontrakten dekker strømming i andre tjenester, men er uansett glad for å være tilgjengelig på flere plattformer.

– Det er gledelig å se at skaffe- og leveringsplikta kanskje er i ferd med å komme på plass, sier Lunde.

Samtidig gir hun uttrykk for en forventning om at enda flere bøker skal kunne strømmes i mer enn én tjeneste.

– For at skaffe- og leveringsplikta skal fungere, må den bli overholdt 100 prosent, sier Lunde.

Ingen pressemelding

Ann-Kristin Vasseljen er sjef i Fabel og Lydbokforlaget. Hun bekrefter at partene i januar kom til enighet om en prøveavtale, men vil ikke gå i detalj på hva som ligger i den, verken antall titler eller hvilke forfattere som er del av prøveavtalen.

– Jeg kan ikke kommentere forretningsmessige avtaler i mediene, men det jeg kan si er at det er en tidsbegrenset avtale om utveksling av titler i en periode. Vi har et ønske om at avtalen skal forlenges, men en prøveavtale må til for å se hvordan dette vil utspille seg i markedet og hvordan det praktiske, rapportering og innsikt i tall, skal håndteres, sier Vasseljen.

– Strømmetjenestene har blitt kritisert for å ikke utveksle titler tidligere, hvorfor sender dere ikke ut en pressemelding for å dele denne gladnyheten?

– Dette har vært veldig lite dramatisk for oss. Vi har hatt en lang og konstruktiv forhandlingsprosess. Vi ønsker selvsagt å bygge et strømmemarked som både forfattere, forlag og strømmetjenester kan leve av over tid. Så når vi nå har fått på plass en prøveavtale, så synes vi ikke det er en pressemelding verdig.

Maja Lunde sier til Klassekampen i dag at hun ikke har fått beskjed om at hennes bok «Bienes historie» nå også er tilgjengelig hos Storytel. Det sier Vasseljen er feil.

– Vi har sendt ut melding til alle våre forfattere, og Forfatterforeningen har også blitt orientert. Det er viktig for oss å behandle forfatterne på en god måte og sikre deres inntekter, og det er også derfor det har tatt tid å få på plass en prøveavtale.

– Så vidt Klassekampen kan se, er det stort sett bestselgere som har funnet veien fra Lydbokforlaget til Storytel?

– Det stemmer ikke. Det er en brei variasjon i typen titler som er med i prøveavtalen.

– Kan du nevne noen titler som ikke er bestselgere som er med?

– Nei, det kan jeg ikke kommentere.

– Når kan de øvrige forfatterne, som ikke er en del av denne prøveordningen, forvente å få sine bøker ut på både Fabel og Storytel?

– Nå må se hvordan dette utspiller seg. Vi håper vi kan komme til enighet om en avtale som er forretningsmessig bærekraftig.

Frykter konsentrasjon

Forfatterforeningens Heidi Marie Kriznik er glad for at eierforlagene til Storytel og Fabel nå har fått på plass en prøveavtale.

– Det er kjempebra at disse titlene nå blir tilgjengelig i begge tjenester. Nå vet jeg ikke hvilke titler det er snakk om, men jeg håper det er et bredt utvalg, sier Kriznik.

– Klassekampens opptelling viser at det i stor grad er bestselgende forfattere som Horst, Ragde, Nesbø og Marstein som nå er gjort tilgjengelig på Storytel. Vasseljen i Fabel sier at det er en variert bredde, men hun vil ikke nevne konkrete titler.

– Det er litt synd om det blir en digital konsentrasjon om de store titlene. Det hadde vært tøft om de var modige nok til å dele titler som ikke hadde så stor omsetning. Det er bra at noen forfattere tjener mye penger, men bransjen må ta ansvar for mangfoldet, spesielt siden man ikke har fått på plass noen kollektive avtaler for strømming.

– Men dette er jo en prøveordning. Er det ikke greit at man tester ut det nye systemet på bestselgerne først?

– Jeg tenker at man kan finne argumenter for både det og det motsatte. Men jeg er glad for at de nå prøver ut noen titler. Det har snart gått tre år siden tilleggsprotokollen kom på plass, så det har tatt tid, sier Kriznik med referanse til at skaffe- og leveringsplikta i 2017 ble utvidet til å også gjelde strømming.

kultur@klassekampen.no